استارتر و شارژر خودرو

استارتر و شارژر خودرو

استارتر و شارژر خودرو

در این مقاله می‌خواهیم شما را با استارتر و شارژر خودرو و نحوه کار با آن آشنا کنیم. این دستگاه که با نام استارتر برقی هم شناخته می‌شود را نباید با شارژر باتری خودرو اشتباه گرفت.

آنچه در این مطلب میخوانید:

استارتر خودرو چیست؟

استارتر خودرو دستگاهی که در مواقع ضروری که باتری ماشین شما خالی شده و نمیتوانید از روش‌هایی مانند هل دادن، باتری به باتری کردن (نبود ماشین امدادی، نداشتن کابل باتری به باتری) و … استفاده کنید به باتری شما متصل شده و در کسری از ثانیه ماشین شما را روشن می کند. این دستگاه علاوه بر تامین جریان استارت خودرو شما که برقِ ۱۲ ولتی احتیاج دارد مانند یک شارژر عمل کرده و برای امور دیگر شما هم برق در اختیار شما قرار می‌دهد.

استارتر و شارژر خودرو چگونه کار می‌کند؟

بعد از پاسخ به این سوال که استارتر خودرو چیست، شما را با نحوه کارکردن با استارتر و شارژر خودرو آشنا خواهیم کرد که کاری بسیار راحت است. در ابتدا شما توسط آداپتور، دستگاه را شارژ می‌کنید، سپس هنگامی که باتری ماشین شما خالی شده کابل های دستگاه را به باتری وصل کرده و آن را روشن می‌کنید، بعد از چند ثانیه با یک استارت موتور ماشین شما روشن خواهد شد.

انواع استارتر خودرو

در بازار استارتر خودروهای گوناگونی وجود دارد که براساس قدرت استارتر جامپر که به آن خواهیم پرداخت و امکانات جانبی مانند استارتر و شارژر بودن، قیمت دستگاه استارتر و شارژر خودرو متفاوت است.

ویژگی های استارتر خودرو

امکانات استارتر و شارژر خودرو

۱- ظرفیت شارژ استارتر خودرو (Battery Capacity):

در عکس بالا ظرفیت ۱۲ آمپر در ساعت است که در قیاس با یک باتری ۶۰ آمپر بر ساعتی ماشین عدد بالاییست. این عدد نشان‌دهنده اینست که شما چقدر می‌توانید از این دستگاه برق بگیرید. مثلا روشن کردن چراغ LED خود ۱ آمپر، یا شارژ گوشی ۲ آمپر است.

۲- جریان حداکثر استارتر خودرو (Peak Current) :

در زمان خالی شدن باتری با استارت زدن، از باتری بیشترین جریان گرفته می‌شود که شدت جریانی است که برای روشن شدن موتور ماشین نیاز است. عدد فوق بسته به تعداد سیلندر ماشین و سرمای هوا تغییر می‌کند.

پس لازم است قبل از خرید استارتر خودرو این عدد را کنترل کنید که با ماشین شما سازگاری داشته باشد. هر چند نهایت جریان زمان استارت یک ماشین معمولی حدود ۲۰۰ آمپر است و اکثر استارتر و شارژرهای خودرو می‌توانند این جریان را تحمل کنند اما با توجه به اینکه شما ممکن است چندین دفعه استارت بزنید تا ماشین روشن شود، این عمل باعث افت ولتاژ و افزایش آمپر می‌شود بنابرین هرچقدر peak current دستگاه شما بیشتر باشد استارتر جامپر بهتری دارید.

امکانات جانبی شارژر و استارتر خودرو

از امکانات دیگری که بسته به مدل و قیمت دستگاه استارتر خودرو وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پورت USB برای شارژ لب تاپ و موبایل در بعضی از مدل ها Type-C
  • نورافکن یا چراغ هشدار
  • قطب نما و چکش اضطراری
  • نمایشگر عددی میزان شارژ
  • خروجی ۱۲ ولت فندکی
  • هشدار هنگام جابجا وصل کردن کابل‌ها به قطب‌های مثبت و منفی باتری
  • تست ولتاژ باتری
  • ولتاژ ۲۴ ولتی برای ماشین‌های سنگین

برای خرید استارتر و شارژر خودرو از دیجی کالا روی لینک زیر کلیک فرمایید:

سوالات متداول :

بهترین سایت فروش دستگاه استارتر خودرو چیست؟

شما می‌توانید از طریق لینک زیر در دیجی کالا انواع استارترهای خودرو را مشاهده کنید

قیمت دستگاه استارتر خودرو چقدر چیست؟

قیمت دستگاه استارتر خودرو دیجی کالا را میتوانید از لینک زیر ببینید:

استارتر برقی چیست؟

استارتر برقی همان استارتر و شارژر ماشین است که با برق شهری توسط آداپتور شارژ شده و برای مصارفی مانند باتری ماشین و دیگر مصارفی مثل شارژ گوشی و لب تاپ استفاده می‌شود.

آیا از استارتر برقی می‌توان برای شارژ باتری استفاده کرد؟

کار استارتر برقی شارژ باتری خودرو نیست برای اینکار باید از شارژر باتری خودرو استفاده کنید. کار استارتر برقی تامین جریان لازم برای استارت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا