تشخیص باتری معیوب

تشخیص باتری معیوب

تشخیص باتری معیوب

برای روشن نشدن ماشین دلایل متعددی مانند خرابی باتری، خرابی دینام، خرابی پمپ بنزین و … وجود دارد، ما در این مقاله صرفا به نحوه تشخیص باتری معیوب می‌پردازیم.

دراین مطلب می‌خوانید:

عیب‌ یابی باتری ماشین

عیب یابی باتری ماشین را می‌توانید بدون مراجعه به باتری‌ساز انجام دهید. برای این‌کار به تجهیزات پیچیده‌ای احتیاج ندارید. در زیر به چند روش برای نحوه تشخیص باتری معیوب اشاره می‌کنیم:

تشخیص از نشانگر چشمی باتری

تشخیص از نشانگر چشمی ساده‌ترین راه برای تشخیص باتری معیوب است. هرچند روش مطمئنی به نظر نمی‌رسد.

دلیل این امر اینست که نشانگر چشمی عملا یک هیدرومتر یا همان اسیدسنج ساده‌ است که غلظت اسید باتری را اندازه گرفته و آن را در سه رنگ نشان می‌دهد.

بنابرین ممکن است این قطعه کار نکند و رنگ نشانگر چشمی باتری تغییر نکند.

سیاه شدن نشانگر باتری اتمی

سیاه شدن نشانگر باتری اتمی نشان‌دهنده اینست که باتری باید شارژ شود و رنگ سبز نشانگر وضعیت خوب و رنگ سفید نشانگر اینکه باتری باید تعویض شود.

تشخیص باتری معیوب از نشانگر چشمی

تشخیص عیب از ولتاژ باتری ماشین

اندازه گیری ولتاژ باتری که عددی متغیر است، یکی از روش‌های سنجش سلامت باتری است. برای تشخیص عیب ولتاژ باتری ماشین می‌توانید از این دو وسیله استفاده کنید:

۱ دستگاه تست باطری خودرو

تشخیص باتری معیوب با تستر دیجیتال

تستر باتری خودرو دستگاهی چندکاره است که به کمک آن می‌توانید تمامی ویژگی‌های باتری و دینام خودرو را از قبیل CCA ،CA، ولتاژ باتری، وضعیت سلول‌های باتری و در نهایت میزان شارژ و لزوم تعویض آن را بررسی کنید. در مقالات زیر به طور مفصل، کاربرد این دستگاه را توضیح داده‌ایم:

تستر باطری خودرو

اعداد روی باتری ماشین چیست؟

۲- تست باطری خودرو با مولتی متر

تست باطری خودرو با مولتی متر راه دیگری است که بسیار ساده است. شما می‌توانید با متصل کردن دوسر مولتی متر به باتری، ولتاژ باتری ماشین را اندازه‌گیری کنید. برای تست باطری خودرو با مولتی متر، باید بدانید که هنگامی‌که باتری سالم را اندازه می‌گیریم این عدد باید نزدیک ۱۲.۷ ولت (برای ماشین معمولی) باشد.

در عکس زیر درصد شارژ باتری و رابطه آن با ولتاژ نشان داده شده. اگر عدد نشان‌داده شده روی مولتی متر کمتر از مقدار فوق باشد، شما باید باتری ماشین خود را شارژ کنید. این‌ کار را با حرکت دادن ماشین می‌توانید انجام دهید. (برای شارژ کردن باتری از دینام)

در صورت بالا نرفتن ولتاژ باتری ماشین، آن را جدا کرده و به یک باتری‌ساز نشان دهید. همانطور که پیداست این عدد اگر زیر ۱۱.۹ ولت باشد باتری خالی شده.

تست باطری خودرو با مولتی متر

برای خرید انواع مولتی متر با تخفیف ویژه از دیجی کالا روی لینک زیر کلیک فرمایید:

سولفاته شدن سر باتری

سولفاته شدن سرباتری نقش بسزایی در کاهش ولتاژ باتری دارد. اگر شما در اطراف سرباتری سولفاته شدن مشاهده کردید، حتما پس از باز کردن گیره سرباتری، سرباتری و گیره را با سنباده یا برس فلزی بسابید و با آب بشورید.

بعد از بستن مجدد و در صورت روشن شدن ماشین روی سرباتری را گریس بزنید تا از سولفاته شدن مجدد جلوگیری کنید. (فقط بالای سرباتری را گریس مالی کنید)

در ویدیو زیر سرباتری سولفاته کرده و برای تست سالم بودن باتری خودرو، مراحل گفته شده انجام می‌شود که نتیجه را می‌بینید:

البته همانطور که در ویدیو مشاهده می‌کنید برای حل مشکل سولفاته شدن سر باتری از سنباده خاصی استفاده شده اما با برس فلزی یا سنباده معمولی هم می‌توانید این‌کار را انجام دهید.

شل بودن اتصالات باتری

یکی از دلایلی ممکن است باعث روشن نشدن باتری شود، شل بودن گیره‌های سر باتری است که باید توسط آچار سفت شود. دلیل این شل بودن اتصالات باتری، باز و بست‌های زیاد ، دست اندازها یا خرابی گیره ‌های سرباتری است.

برای خرید سرباتری با تخفیف ویژه از دیجی کالا روی لینک زیر کلیک فرمایید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا