image

قوانین اجاره خودرو

قوانین اجاره خودرو چیست

قوانین اجاره خودرو : همانند هر قرارداد رسمی، اجاره خودرو نیز تابع قوانین حقوقی کشور می‌باشد. برای عقد قرارداد علاوه بر مدارک لازم برای اجاره خودرو ، لازم است درباره قوانین اجاره ماشین اطلاعات کافی داشته باشید. در این مطلب در خصوص قوانین موسسات اتومبیل کرایه و شرایط و قانون اجاره خودرو می‌خوانید. همچنین می‌توانید از طریق تماس تلفنی سؤالات خود درباره قوانین اتومبیل کرایه را از همکاران ما جویا شوید. 


قوانین اجاره خودرو در کشور


قرارداد اجاره خودرو همانند سایر قراردادهای رسمی، تابع قوانین مدنی کشور بوده و رابطه موجر و مستأجری مابین موسسه و مشتری برقرار خواهد شد. در این بخش به برخی از قوانین اجاره خودرو که بیشتر حائز اهمیت هستند می‌پردازیم.

  1. در متن قرارداد علاوه بر مشخص بودن مدت قرارداد، لازم است که مشخصات و ویژگی‌های خودرویی که تحویل مشتری خواهد شد به طور کامل و مشخص قید شود.
  2. خودروی تحویلی باید کاملا سالم بوده، از لحاظ فنی سرویس شده باشد و شرایط فنی خودرو در متن قرارداد باید قید گردد.
  3. در صورتی که خودرو به هر دلیلی در مدت زمان قرارداد دچار نقص فنی گردد، قبل از هر گونه اقدامی باید به موسسه اطلاع داده شود و با هماهنگی شرکت، تعمیرات لازم انجام شود. در غیر این صورت موسسه در قبال هزینه های تعمیرات مسئولیتی نخواهد داشت.
  4. در مدت زمان اجاره اگر اتومبیل نیاز به تعمیر پیدا کند و در صورت تاخیر در تعمیرات آن، شرکت متضرر شود، اجاره کننده نمی‌تواند مانع شود و در صورت عدم امکان استفاده از خودرو حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.
  5. کلیه مخارج تعمیرات، نگهداری و بیمه خودرو بر عهده موسسه است.
  6. قرارداد اجاره خودرو بعد از تاریخ مقرر منقضی شده و اجاره کننده باید خودرو را طبق توافق در محل تعیین شده و با شرایطی که خودرو را تحویل گرفته بود تحویل نماید. در صورت تأخیر، علاوه بر پرداخت هزینه اضافه ملزم به جبران خسارت دیرکرد خواهد بود. مبلغ جریمه دیرکرد و مدت زمان تأخیر غیر قابل قبول در مفاد قرارداد وجود خواهد داشت.

  7. طبق قوانین اجاره ماشین در صورتی که موسسه در قرارداد شرط کرده باشد که مشتری حق اجاره اتومبیل به دیگری را ندارد و فرد اجاره کننده خودرو خلاف این بند عمل کند، شرکت حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.

  8.  اجاره کننده خودرو در طول مدت قرارداد موظف به حفظ و نگهداری اتومبیل به بهترین وجه ممکن است. در صورت کوتاهی در این مورد طبق مفاد قرارداد مشمول جبران زیان وارده خواهد شد.

  9.  مبلغی از وجه ضمانت پس از اتمام قرارداد نزد موسسه باقی خواهد ماند تا گواهی عدم خلافی خودرو در تاریخ قرارداد اخذ گردد. پس از آن تمامی مبلغ امانی به مشتری بازگردانده خواهد شد.

⇓ دانلود رایگان نمونه قرارداد اجاره کردن خودرو ⇓


بیمه خودروی اجاره شده چگونه است؟


تمامی خودروهای ایرنت کار تحت پوشش بیمه کامل بدنه و شخص ثالث قرار دارند. این موضوع یکی از موارد مهم در قوانین اجاره خودرو است زیرا امنیت و آسودگی خیال شما از دغدغه‌های اصلی ماست. پس ضمن مطالعه دقیق قوانین اتومبیل کرایه در این مطلب به شرایط بیمه خودرو در هنگام عقد قرارداد دقت فرمائید. هر گونه سوال و ایهامی در این خصوص داشتید از همکاران ایرنت کار جویا شوید.


قوانین پلیس راهنمایی و رانندگی برای خودروهای متخلف


طبق قوانین ذکر شده در سایت رسمی راهور ناجا، مسئولیت هرگونه تخلف، بر عهده راننده خواهد بود و بسته به مجازات تعیین شده، حتی ممکن است شخص برای همیشه یا مدتی از رانندگی محروم و یا متهم به حبس یا قصاص و … گردد. به عنوان مثال در صورتی که بدون اطلاع مالک توسط اتومبیل مشروبات الکلی حمل شود، مجازات این تخلف شامل راننده و شخصی که خودرو را اجاره کرده خواهد بود و مالک می‌تواند پس از احراز هویت و ثابت کردن مالکیت خود، خودرو را تحویل بگیرد و مسئولیتی در قبال آن تخلف نخواهد داشت.

از این رو تبعیت از تمامی موارد قانون اجاره خودرو را به مشتریان عزیز به شدت توصیه می‌کنیم تا برای هیچ یک از شما مشکلی پیش نیاید.


مدارک مورد نیاز جهت اجاره خودرو طبق قوانین موسسات اتومبیل کرایه 


 

گواهینامه رانندگی از جانب فرد متقاضی

– یک فقره سفته / چک (به مبلغ خودرو درخواستی)

– چک کارمندی برای کارمندان بخش دولتی

– جواز کسب معتبر برای صاحبین مشاغل آزاد

– گواهی معتبر اشتغال به کار برای  کارمندان

– ویزا / بلیط برگشت توریست‌ها و یا مسافرین

 

نکته بسیار مهم: چنانچه خودرو مورد نظر خود را همراه با راننده اجاره نمایید، دیگر نیازی به دادن ودیعه و یا ارائه چک از طرف شخص متقاضی نمی‌باشد.

نکته مهم: اگر فراهم کردن مدارک فوق برایتان کار دشواری است، کافیست با شماره تلفن‌های مندرج در سایت تماس حاصل کنید و شرایط خود را با همکاران ما مطرح  و پس از دریافت مشاوره رایگان، در صورت امکان روش‌های دیگری را جایگزین نمایید.

به عنوان مثال فردی که نتواند از طرف محیط کار خود مدارک معتبر ارائه دهد، می‌تواند سند مالکیت خودروی دیگری به ارزش۵۰ میلیون تومان را جایگزین کند.

 

چند نکته ضروری دیگر درباره قوانین اجاره خودرو

 


  1. اگر با ماشینی که کرایه کرده‌اید آشنا نیستید، حتماً در زمان تحویل گرفتن خودرو از مأمور تحویل دهنده درخواست کنید که کلیه موارد لازم را به شما آموزش دهد. برخی از این موارد شامل نحوه کار کردن چراغ‌ها، برف پاک‌کن، سیستم صوتی ماشین، سیستم سرمایشی، گرمایشی خودرو می‌باشد.
  2. بلافاصله پس از تحویل گرفتن خودرو، شماره پلاک آن را بر روی گوشی تلفن همراه خود و یا در جایی ذخیره کنید. به طور مثال ممکن است پس از پارک کردن ماشین در یک فضای بزرگ و یا شلوغ، پلاک آن را فراموش کنید و در نهایت دچار دردسر شوید.
  3. در صورت بروز هرگونه نقص فنی و یا تصادف، سریعاً با شرکت تماس گرفته و مشکل پیش آمده را اطلاع دهید تا همکاران ما در بخش پپشتیبانی، شما را راهنمایی نمایند.
  4. زمان تحویل دادن خودرو، شخص اجاره کننده می‌بایست به نظافت خودرو دقت کند زیرا اگر خودرو بسیار کثیف تحویل داده شود، مبلغ ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان بابت هزینه کاوراش دریافت می‌شود.
  5. قبل از تحویل خودرو حتماً آن را وارسی نمایید و از سلامت خودرو اطمینان حاصل نمایید.
  6. حتماً ساعت و روز تحویل گرفتن و تحویل دادن خودرو را به خاطر بسپارید و برگه کروکی را از شرکت دریافت کنید تا بتوانید رأس همان ساعتی که در قرارداد ذکر شده، ماشین را تحویل دهید. زیرا در صورت تأخیر می‌بایست جریمه آن را پرداخت کنید.
  7. در هنگام عقد قرارداد نسبت به شرایط باک بنزین با مسئولین شرکت به توافق برسید چرا که در پایان قرارداد ملزم به تحویل باک خودرو به همانگونه می‌باشید.

image

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا