راهنمای نهایی ابعاد استاندارد چمدان مسافرتی در ایرلاین‌های داخلی و بین‌المللی

راهنمای نهایی ابعاد استاندارد چمدان مسافرتی در ایرلاین‌های داخلی و بین‌المللی

راهنمای نهایی ابعاد استاندارد چمدان مسافرتی در ایرلاین‌های داخلی و بین‌المللی

قوانین بار مجاز، اضافه‌بار و همچنین هزینه آن در ایرلاین‌های مختلف متفاوت است و هر یک قوانین خاص خودشان را در خصوص بار مسافران دارند. اگر شما هم قصد پرواز با یکی از ایرلاین‌های داخلی یا بین‌المللی رادارید و نمی‌دانید ابعاد استاندارد چمدان مسافرتی هریک از خطوط هوایی چقدر است، این راهنمای انتخاب ابعاد استاندارد چمدان مسافرتی را مطالعه کنید تا بتوانید مناسب‌ترین ابعاد چمدان داخل هواپیما و داخل بار را برای خودتان انتخاب کنید.


باوجود تنوع بسیار زیاد در اشکال و ابعاد چمدان‌ها، مطمئناً انتخاب بهترین ابعاد استاندارد چمدان مسافرتی بر اساس نیازتان می‌تواند کار دشواری باشد. در این مقاله، ما ابعاد استاندارد چمدان مسافرتی را توضیح می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم که بدانید به چه سایزی نیاز دارید. انتخاب سایز مناسب چمدان به نوع سفر، مقصد، مدت‌زمان سفر و شرکت هواپیمایی که با آن سفر می‌کنید بستگی دارد.

نحوه اندازه‌گیری ابعاد چمدان

تمام شرکت های تولیدی اندازه چمدان را از زمین تا بالای دسته اندازه‌گیری می‌کنند. از این رو آن‌ها اندازه‌های داخلی چمدان را به شما نمی‌دهند.

ابعاد رایج چمدان‌ها

ما رایج‌ترین ابعاد استاندارد چمدان های مسافرتی را در زیر لیست کرده‌ایم. هنگامی‌که قصد خرید آنلاین چمدان را دارید، حتماً اندازه دقیق چمدان را بررسی کنید تا مطمئن شوید در محدوده ابعادی مجاز شرکت هواپیمایی باشد.

اندازهارتفاععرضعمقظرفیتزمان سفر
چمدان سایز کابین کوچک۴۵ س‌م۳۲ س‌م۱۸ س‌م۴۰-۳۰ لیتر۲-۱ روز
چمدان سایز کابین بزرگ۵۰ س‌م۳۶.۵ س‌م۲۳.۴ س‌م۴۵-۴۰ لیتر۳-۲ روز
چمدان سایز کابین خیلی بزرگ۵۶ س‌م۳۸ س‌م۲۴.۵ س‌م۵۰-۴۰ لیتر۴-۲ روز
چمدان سایز متوسط۶۰ س‌م۴۳ س‌م۲۶ س‌م۷۵-۶۰ لیتر۷-۴ روز
چمدان سایز بزرگ۶۹ س‌م۴۷ س‌م۳۵.۵ س‌م۱۱۷-۱۰۰ لیتر۱۰-۷ روز
چمدان سایز خیلی بزرگ۸۱ س‌م۵۵.۸ س‌م۳۵.۵ س‌م۱۳۰-۱۲۰ لیتر۱۴-۷ روز

به یاد داشته باشید که چمدان‌های سخت بدنه معمولاً ظرفیت کمتری نسبت به چمدان‌های نرم بدنه دارند حتی اگر حجم آنها یکسان باشد. به این دلیل که وقتی یک چمدان نرم بدنه را می‌بندید، ابعاد کیفتان می‌تواند به کمک زیپ‌های پیرامونی کمی افزایش حجم پیدا کند و لباس‌های بیشتری درون خود جای دهد.

ابعاد چمدان متوسط

‌چمدان‌های چهار چرخ نیز اندکی گنجایش کمتری نسبت به چمدان‌های دو چرخ دارد، اما ابعاد کلی آنها معمولاً بزرگ‌تر است. به این دلیل که ابعاد چمدان از زمین اندازه‌گیری می‌شود و شامل چرخ‌ها نیز می‌شود. در چمدان‌های دوچرخ، چرخ‌ها معمولاً داخل قرار می‌گیرند درحالی‌که در نمونه‌های چهار چرخ به‌طور کامل بیرون قرار می‌گیرند.

چمدان سایز کابین کوچک

ابعاد چمدان کابین سایز کوچک معمولاً ۴۸ سانتی ارتفاع دارد و گنجایش آن ۴۰ لیتر است. شما می‌توانید ازابعاد چمدان کابین سایز کوچک در تمام ایرلاین‌ها استفاده کنید. این چمدان‌ها را می‌توانید بدون پرداخت هزینه اضافه با خود در داخل کابین هواپیما همراه داشته باشید.

البته توجه داشته باشید که طبق مقررات جدید برخی از ایرلاین‌ها محدودیت‌هایی برای حمل چمدان دستی لحاظ کرده‌اند. تنها درصورتی‌که وزن آنها بین ۵ الی ۱۰ کیلوگرم باشد می‌توانید آن را همراه خود به داخل کابین ببرید و گاهی با توجه به سیاست‌های خطوط هوایی مختلف مجاز هستید بدون پرداخت هزینه ساک دستی داخل کابین را همراه داشته باشید.

چرا بخرید؟ کوچک‌ترین سایز چمدان می‌باشد، چمدان کابین سایز کوچک برای مسافران تجاری که تنها به لپ‌تاپ و چند وسیله ضروری احتیاج دارند عالی است.

چرا نخرید؟ ما آن‌ها را به خاطر اندازه کوچک و گنجایش کم برای سفرهای طولانی‌مدت توصیه نمی‌کنیم.


مطلب پیشنهادی: نظم دهنده چمدان ؛ همه نکات مهم برای انتخاب و خرید


چمدان سایز کابین بزرگ

ابعاد چمدان کابین سایزبزرگ معمولاً ۵۵ سانتیمتر ارتفاع دارد و ظرفیت آن تا ۴۵ لیتر است. چمدان‌های کابین سایز بزرگ برای پروازهای کوتاه مناسب هستند، سفرهایی که تنها چند روز طول می‌کشند. بیشتر خطوط هوایی چمدان کابین با ارتفاع ۵۵ سانتی‌متر را می‌پذیرند.

چرا بخرید؟ ابعاد چمدان کابین سایز بزرگ برای مسافران تجاری که چند روز در مقصد خود اقامت دارند عالی است. نمونه‌های چهار چرخ نیز برای پروازهای کوتاه‌مدت مناسب است. اگر نکات بستن چمدان را بلد باشید، می‌توانید وسایل کافی برای سفر ۵ الی ۷ روزه را همراه خود ببرید.

چرا نخرید؟ ما ایرادی در چمدان کابین سایز بزرگ نمی‌بینیم. اما اگر برای ۲ الی ۳ روز در سفر هستید، ممکن است بخواهید یک کری‌آن (carry on) کوچک‌تر بخرید. اگر برای طولانی‌تر از یک هفته به تعطیلات می‌روید ممکن است به یک چمدان سایز متوسط نیاز داشته باشد.

چمدان سایز کابین خیلی بزرگ

ابعاد چمدان کابین سایز خیلی بزرگ معمولاً ۵۶ سانتی‌متر ارتفاع دارد و گنجایش آن ۵۰ لیتر است. این چمدان‌ها نسبت به چمدان کابین سایز بزرگ استاندارد جادارتر است و ۵ لیتر گنجایش بیشتر دارند.

بااین‌حال، اغلب ایرلاین‌ها کیف‌دستی با حداکثر ابعاد ۵۵ سانتی‌متر را به‌عنوان بار همراه مسافر مجاز می‌دانند. بنابراین ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که چمدان‌تان به قسمت بار منتقل شود و برای آن هزینه پرداخت کنید.

چرا بخرید؟ اگر جزو افرادی هستید که به‌صورت مداوم سفر می‌کنند و مشتری یک شرکت هواپیمایی خاص هستید که به شما اجازه می‌دهد یک چمدان کابین با این ابعاد در داخل هواپیما همراه داشته باشید، این گزینه یک انتخاب عالی است.

چرا نخرید؟ ممکن است با ابعاد و وزن آن‌ها مشکلی داشته باشید. فاصله فرودگاه تا محل اقامتتان را در نظر بگیرید. اگر لازم است راه زیادی بروید، شاید بهتر باشد یک چمدان کابین سایز کوچک‌تر بردارید و یا مجموعه چمدان بخرید.

چمدان سایز متوسط

ابعاد چمدان متوسط ۶۸ سانتیمتر ارتفاع دارد و گنجایش آن ۷۵ لیتر معادل ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم است. این سایز چمدان به دلیل مطابقت با میزان بار مجاز و ابعاد استاندارد خطوط هواپیمایی مختلف داخلی و بین‌المللی در میان خریداران بسیار محبوب می‌باشد.

این سایز انتخاب فوق‌العاده‌ای برای چِک-این فرودگاه و تحویل بار در پروازهای کوتاه‌مدت در کنار ساک دستی که می‌خواهید به داخل هواپیما به همراه ببرید است.


چمدان‌های سایز متوسط همچنین برای اقامت‌های کوتاه‌مدت در چندین شهر بسیار مناسب هستند زیرا نسبتاً سبک و کوچک هستند. معمولاً به‌راحتی در تاکسی جا می‌گیرد و حمل آن در مترو یا اتوبوس خیلی پرزحمت نیست.

چرا بخرید؟ اگر می‌خواهید چمدانتان را به قسمت بار تحویل دهید و به یک چمدان نسبتاً کوچک نیاز دارید تا به‌راحتی بتوانید در طول سفر آن را حمل کنید این سایز حسابی به‌کارتان می‌آید. برای راحتی بیشتر نگاهی به چمدان‌های سفری چرخ‌دار بیندازید.

چرا نخرید؟ ما هیچ عیب و نقصی در چمدان سایز متوسط پیدا نمی‌بینیم. لوازمی که موردنیازتان است را در نظر بگیرید، اگر این سایز جوابگوی نیازتان است می‌توانید آن را تهیه نماید. ابعاد چمدان متوسط برای برداشتن لباس کافی برای سفرهای ۵ الی ۷ روز یا بیشتر مناسب هستند.


مطلب پیشنهادی: نکات بستن چمدان یک بار برای همیشه!


چمدان سایز بزرگ

از میان تمام چمدان‌های موجود در بازار، چمدان‌های سایز بزرگ در میان مسافرانی که می‌خواهند بارهایشان را تحویل دهند بیش‌ترین محبوبیت را دارد.

چمدان سایز بزرگ ۷۴ سانتیمتر ارتفاع دارد و گنجایش آن تا ۱۱۷ لیتر است. آنها همه‌کاره و جادار هستند و به شما امکان می‌دهند چندین دست لباس همراه خودتان داشته باشید.

چرا بخرید؟ چمدان بزرگ برای سفرهای بیش از یک هفته ایده آل است به‌خصوص اگر دسته‌جمعی و خانوادگی سفر می‌کنید. ما به شما توصیه می‌کنیم نسخه سایز بزرگ چهار چرخ را خریداری نمایید، چون جابجایی آن‌ها آسان‌تر خواهد بود.

چرا نخرید؟ این اندازه می‌تواند برای بعضی افراد یا خانواده‌ها خیلی بزرگ باشد. همیشه لوازمی که می‌خواهید با خود ببرید را در نظر بگیرید و بر اساس مدت اقامتتان سایز مناسب را انتخاب کنید.

چمدان سایز خیلی بزرگ

چمدان سایز خیلی بزرگ ۸۵ سانتی‌متر ارتفاع دارد و گنجایش آن تا ۱۳۰ لیتر یا معادل بیش از ۳۰ کیلوگرم بار است. این سایز چمدان مناسب مهاجرت است و همچنین برای اقامت‌های طولانی بیش از دو هفته ایده آل هستند.

چرا بخرید؟ اگر قصد اقامت طولانی‌مدت در مقصدتان رادارید، این سایز عالی است چون می‌توانید تمان وسایل موردنیازتان را درون آن جای دهید. همچنین چمدان خیلی بزرگ برای خانواده‌هایی است که با کودکان سفر می‌کنند یک انتخاب عالی است.

چرا نخرید؟ این سایز بسیار بزرگ است و جابجایی آن بسیار دشوار خواهد بود. معمولاً گنجایش چمدان سایز خیلی بزرگ مسئله نیست، بلکه مقررات وزنی سخت‌گیرانه شرکت‌های هواپیمایی است که در صورت استفاده از این نوع چمدان برای سفر باید هزینه اضافه‌بار پرداخت نمایید.

مجموعه‌های چمدان

اگر به‌طور مرتب سفر می‌کنید، تهبه مجموعه چمدان می‌تواند یک ایده خوب باشد. مجموعه‌های چمدان معمولاً در مقایسه با گرفتن چمدان جداگانه مقرون‌به‌صرفه هستند. می‌توانید با همان بودجه چمدان‌های بیشتری خریداری کنید.

مجموعه دو عددی چمدان

ست‌های چمدان ۲ تکه برای ۱ یا ۲ نفر مناسب هستند. می‌توانید از چمدان کوچک‌تر برای سفرهای کوتاه ۱ الی ۲ روزه، چمدان بزرگ‌تر برای تعطیلات یک هفته‌ای و از هر دو برای سفرهای طولانی‌تر دو هفته‌ای استفاده کنید. در غیر این صورت اگر یک نفر دیگر همراهتان باشد می‌توانید لباس‌های یک هفته‌تان را درون این چمدان‌ها قرار دهید.

مجموعه سه عددی چمدان

ست‌های چمدان ۳ تکه معمولاً رایج‌تر هستند و ارزش خرید خوبی هم دارد. معمولاً درابعاد کوچک، ابعاد چمدان متوسط و بزرگ عرضه می‌شوند. تفاوتی ندارد که نوع نرم بدنه یا سخت بدنه را انتخاب می‌کنید، همیشه خرید مدل‌های چهار چرخ در اولویت است چون حمل آن‌ها در سفر راحت‌تر است.


مطلب پیشنهادی: صفر تا صد خرید چمدان هوشمند


کدام سایز چمدان را باید براساس نوع سفرتان انتخاب کنید؟

ابعاد چمدان کابین سایز بزرگ

با توجه به تنوع بسیار زیاد چمدان‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف، مهم است پیش از سفر و انتخاب یکی از آنها قوانین میزان بار و ابعاد مجاز شرکت هواپیمایی خود را چک کنید و سپس دست به انتخاب بزنید.


در زیر لیستی مفید از رایج‌ترین انواع سفر و ابعاد استاندارد چمدان های مسافرتی را که برای آن‌ها توصیه می‌کنیم، تهیه‌کرده‌ایم.

چمدان داخل کابین برای سفرهای کاری و تجاری

اگر جزو افرادی هستید که به دلایل کاری به سفرهای بسیار کوتاه می‌روید، یک ساک دستی سایز کابین کوچک یا چمدان خلبانی برایتان کافی خواهد بود. همچنین باید یک کوله‌پشتی یا کیف لپ‌تاپ که مناسب وسایل الکترونیکی‌تان باشد برای خود تهیه کنید، بخصوص اگر نیازی به بردن لباس در طول سفر ندارید.

اگر مجبور به بردن لباس‌هایتان شدید، کیف‌دستی‌تان را با کیف نظم دهنده چمدان سازماندهی کنید و بانظم خاصی وسایل را در آن بچینید تا از چروک شدن ناخواسته لباس‌ها جلوگیری کنید.

تعطیلات

برای سفرهایی که به مدت ۱ الی ۲ هفته به طول می‌انجامند، به یک چمدان سایز متوسط برای هر فرد نیاز است. اگر برای اولین دفعه است که می‌خواهید چمدان بخرید، توصیه می‌کنیم یک مجموعه چمدان تهیه کنید، تا خریدتان مقرون‌به‌صرفه باشد و هزینه کمتری متقبل شوید.

سفرهای طولانی ماه‌عسل

برای سفر ماه‌عسل زوج‌های جوان که می‌خواهند هزینه‌های تحویل به قسمت بار هواپیما را به حداقل برسانند، به ابعاد چمدان متوسط یا بزرگ برای هر فرد نیاز است.

همیشه بهتر است سبک سفر کنید اما ما درک می‌کنیم که شما به لوازم زیادی در سفر طولانی‌مدتتان نیاز دارید. به یاد داشته باشید که همیشه قبل از سفر، وزن و ابعاد مجاز شرکت هواپیمایی‌تان را چک کنید.

سفرهای خانوادگی به همراه کودکان

ما ابعاد چمدان متوسط یا بزرگ را برای خانواده‌های دارای فرزند توصیه می‌کنیم. همچنین پیشنهاد می‌کنیم نمونه‌های چهار چرخ را خریداری کنید تا بتوانید آنها را راحت‌تر حمل کنید. همینطورخرید یک چمدان کودک برای وسایل شخصی فرزندتان با طرح شخصیتی که دوست دارد می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد.

پیش از سفر مطمئن شوید که همه وسایل موردنیازتان را جمع کرده‌اید. اگر مسافرت طولانی در پیش دارید، حتماً غذا، آب، دارو، اسباب‌بازی برای بچه‌ها و لوازم بهداشت فردی همراهتان داشته باشید.


مطلب پیشنهادی: بهترین چمدان کودک را چگونه انتخاب کنیم؟


ابعاد استاندارد چمدان مسافرتی داخل هواپیما در خطوط هوایی مختلف

شرکت‌های هواپیمایی در ایران و سراسر جهان ازنظر ابعاد و وزن ساک دستی همراه مسافر قوانین متفاوتی دارند.

در جدول زیر، ما میزان بار مجاز اکثر ایرلاین‌های اصلی را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را بر اساس حداکثر ظرفیت مجاز گروه‌بندی کرده‌ایم. برای هر شرکت هواپیمایی، وزن مجاز ساک دستی را به کیلوگرم اضافه کردیم.

شرکت هواپیماییوزن/ کلاس اکونومی- بیزینس (کیلوگرم)سایز (سانتی‌متر)
ابعاد چمدان داخل هواپیما ماهان۵ – ۷۲۳*۴۰*۵۵
ابعاد چمدان داخل هواپیما ایران ایر۵ – ۷۲۳*۴۵*۵۶
ابعاد چمدان داخل هواپیما هما۵ – ۷۱۱۵
ابعاد چمدان داخل هواپیما ترکیش۸۲۳*۴۰*۵۵
ابعاد چمدان داخل هواپیما امارات۸۲۰*۳۸*۵۵

ابعاد استاندارد چمدان مسافرتی داخل بار در خطوط هوایی مختلف

اکثر خطوط هوایی وزن بین ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم را برای چمدان داخل بار مجاز می‌دانند. اما مقدار مجاز چمدان داخل بار آن‌قدر متفاوت است که جمع‌آوری همه آن‌ها تقریباً غیرممکن است.


هزینه بار ایرلاین‌ها، با توجه به طول مسیر پروازی (کوتاه یا طولانی‌مدت)، نوع کلاس پرواز، مقصد و گاهی اوقات سیاست فرودگاهی که از آنجا حرکت می‌کنید، می‌تواند متغیر باشد.


همیشه قبل از سفر با شرکت هواپیمایی که از آن بلیت تهیه‌کرده‌اید تماس بگیرید و قبل از عزیمت وقت کافی برای بستن چمدان به خودتان بدهید.

در جدول زیر، ما ابعاد مختلف، ظرفیت و زمان سفر پیشنهادی برای هر مدل ابعاد چمدان داخل بار را جمع‌آوری کرده‌ایم.

شرکت هواپیماییوزن (کیلوگرم)مجموع طول، عرض و ارتفاع (سانتی‌متر)
ابعاد چمدان داخل بار هواپیما ماهان۲۰۱۵۸
ابعاد چمدان داخل بار هواپیما ایران ایر۲۳۱۵۸
ابعاد چمدان داخل بار هواپیما هما۲۳۱۱۵
ابعاد چمدان داخل بار هواپیما ترکیش۲۳۲۷۳
ابعاد چمدان داخل بار هواپیما امارات۲۳۲۷۳

بزرگ‌ترین سایز چمدان داخل بار قابل قبول در هواپیمایی های مختلف

در ایرلاین‌ها، محدودیت وزن مجاز برای بزرگ‌ترین سایز چمدان داخل بار ۳۰ کیلوگرم است. همچنین محدودیت‌های ابعاد نیز ممکن است اعمال شوند: بزرگ‌ترین ابعاد چمدان که می‌توانید در یک هواپیما به قسمت بار تحویل دهید ۸۱x59x34 سانتی‌متر است.


به یاد داشته باشید که بسته به کلاس بلیت و مبدأ و مقصد پروازتان ممکن است هزینه‌های اضافی مانند ساک دستی داخل کابین اضافی، چمدان‌های داخل بار بزرگ و غیره داشته باشید. حتماً قبل از پرواز با شرکت هواپیمایی خود تماس بگیرید.


منبع سایز و ابعاد استاندارد چمدان مسافرتی ایرلاین‌ها:
mahan.aero
iranair.com
turkishairlines.com
emirates.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا