چمدان هارد یا سافت ؟ بهترین جنس چمدان چیست: ABS، پلی کربنات، تیتانیوم، نایلون

چمدان هارد یا سافت ؟ بهترین جنس چمدان چیست؟

چمدان هارد یا سافت ؟ بهترین جنس چمدان است: ABS، پلی کربنات، تیتانیوم، نایلون

خرید چمدان جدید باوجود تنوع بسیار زیاد ازلحاظ جنس بدنه و ماده سازنده همیشه کار دشواری است. یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب چمدان، جنس بدنه می‌باشد زیرا همیشه در معرض آسیب‌دیدگی می‌باشد. اغلب افراد ترجیح می‌دهند محصولی را پیدا کنند که از یک سفر یک روزه گرفته تا مسافرت طولانی آن‌ها را همراهی کند و پس از چند ماه خراب نشود. در این مقاله، ما به‌طور مفصل معیارهای انتخاب میان چمدان هارد یا سافت را توضیح می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم که انواع جنس‌های بدنه چمدان را بشناسید تا بر اساس انتظارات یا نیازهای آینده‌تان برای یک خرید رضایت‌بخش اقدام کنید.

بهترین مواد به‌کاررفته در چمدان‌های نوع سخت

برای سفرهای طولانی می‌توانید از بین چمدان پلی پروپیلن و چمدان فایبرگلاس یا پلی کربنات انتخاب کنید.

چمدان‌های با بدنه سخت توسط تکنولوژی‌های پیشرفته و از جنس‌های انعطاف‌ناپذیر یا انعطاف‌پذیر و درعین‌حال محکم و مقاوم ساخته می‌شوند. در ساخت هارد کیس‌ها موادی مانند ABS، تیتانیوم-پلاستیک، پلی‌پروپیلن، پلی کربنات و آلومینیوم به‌کار گرفته می‌شود.


اگر اولویت شما در تصمیم‌گیری قیمت پایین است می‌بایست سراغ چمدان‌های جنس ABS بروید زیرا ارزان‌ترین جنس پلاستیک در میان مواد اولیه چمدان‌سازی است. اگر دنبال مدل‌های مقرون‌به‌صرفه می‌گردید که متناسب با بودجه شما باشد و همچنین از استحکام کافی برای سفرهای طولانی‌مدت برخوردار باشد می‌توانید از بین چمدان پلی پروپیلن و چمدان فایبرگلاس یا پلی کربنات انتخاب کنید.


و درنهایت، اگر هزینه برایتان اهمیتی ندارد و اولویت شما دوام و استحکام است سراغ چمدان‌های با قاب آلومینیوم بروید. در ادامه با ویژگی هرکدام آشنا می‌شویم:

ABS

ABS (‌آکریلونیتریل بوتادین استیرن)‌ یک نوع ترموپلاستیک است. ABS سبک‌تر از پلی کربنات است اما به‌اندازه آن بادوام نیست. ازاین‌رو کاربرد ABS در چمدان‌های سخت ارزان‌قیمت رایج‌تر است. بااین‌حال ABS به دلیل انعطاف‌ناپذیر بودن از دوام طولانی برخوردار نیست، اما سبک است و اگر قصد دارید چمدان خود را به قسمت بار هواپیما تحویل دهید انتخاب خوبی است.

درنهایت جنس ABS سبک‌وزن‌تر از چمدان مسافرتی پلی کربنات است اما به سبکی چمدان پلی پروپیلن نیست. به همین دلیل است که چمدان‌های سخت ارزان‌قیمت معمولاً سبک‌وزن‌تر از چمدان های مسافرتی پلی کربنات گران‌قیمت ‌هستند.

پلی کربنات

چمدان مسافرتی پلی کربنات - فایبرگلاس یا پلی کربنات را انتخاب کنیم؟

پلیمر پلی کربنات برای طیف گسترده‌ای از کاربردها ازجمله اجزای الکترونیکی، ساختمان و حتی اجزای هواپیما استفاده می‌شوند.

چمدان مسافرتی پلی کربنات به دوام بسیار طولانی شهرت دارد. تنوع طرح و رنگ، مقاومت در برابر دما، ضربه و خراش را هم به لیست مزیت‌های این جنس اضافه کنید.


مطلب پیشنهادی: صفر تا صد خرید چمدان هوشمند


پلی‌پروپیلن

ست چمدان پلی پروپیلن

پلی‌پروپیلن یا پلی پروپن نیز نوعی پلیمر ترموپلاستیکی و همچنین سبک‌وزن‌ترین محصول این خانواده است که آن را به ماده‌ای ایده آل برای ساخت چمدان‌های سبک‌وزن تبدیل کرده است.

چمدان های پلی پروپیلن با ویژگی‌های مختلفی ازجمله قابلیت افزایش حجم ارائه می‌شوند و قیمت آنها به چمدان‌های جنس ABS نزدیک‌تر است. چمدان پلی پروپیلن برای آن دسته از مسافران که به دنبال ظاهر زیبا و سبک‌ترین جنس ممکن می‌گردند گزینه مناسبی است.

آلومینیوم

از میان تمام متریال های مورداستفاده در ساخت هاردکیس ها، آلومینیوم بادوام‌ترین جنس است. زیرا آلومینیوم در برابر شکستن بسیار مقاوم است و هنگامی‌که تحت‌فشار بالا قرار می‌گیرد، به‌جای ترک‌خوردگی خم می‌شود. ‌

بااین‌حال به دلیل گران بودن، آلیاژ آلومینیوم به‌ندرت در صنعت چمدان‌سازی استفاده می‌شود و انتخابی لوکس به‌حساب می‌آید. درنتیجه برای کاهش هزینه‌های تولید با دیگر متریال سخت ارزان‌تر جایگزین شده است.

چمدان تیتانیومی (تیتانیوم-پلاستیک)

چمدان تیتانیومی

دی‌اکسید تیتانیم یا تیتان از متریال های بااهمیت در صنایع تولیدی است به دلیل اینکه علاوه بر رنگ کردن سبب اثر حفاظتی در برابر اشعه UV نیز می‌شود. چمدان تیتانیومی به دلیل استحکام و جنس سخت ماده سازنده خود به دوام طولانی شهرت دارند. ازاین‌رو چمدان‌های با قاب تیتانیوم-پلاستیک را به محافظ خوبی برای بستن بار سفر تبدیل کرده است.

بااین‌حال تیتانیوم-پلاستیک به دلیل عدم مقاومت در برابر خط و خش زود ظاهر اولیه خود را از دست می‌دهند. همچنین خوب است بدانید چمدان تیتانیومی بعد از آلومینیوم سنگین‌ترین جنس است . اگر دائم به مسافرت می‌روید و یا قصد سفر به مناطق با آب هوای مرطوب و بارانی دارید به دلیل امنیت، ضدآب بودن و استحکام چمدان تیتانیومی انتخاب خوبی است.

برای مشاهده بهترین چمدان‌های سخت‌بدنه از دیجی کالا روی لینک زیر کلیک فرمایید:


مطلب پیشنهادی: بهترین چمدان خلبانی : خلبانان چه چیزی را ترجیح می‌دهند؟


بهترین مواد به‌کاررفته در چمدان‌های نوع نرم

رایج‌ترین جنس پارچه در ساخت کری‌آن (carry on) و چمدان‌های سافت نایلون بالستیک، نایلون کوردورا و پلی‌استر است. پارچه‌های نایلونی (بالستیک و کوردورا) معمولاً در چمدان‌های نرم بدنه باکیفیت بالا استفاده می‌شوند. درحالی‌که پلی‌استر محبوب‌ترین پارچه در میان مدل‌های ارزان‌قیمت است. همچنین پارچه‌های دیگری نظیر پارچه آکسفورد، برزنت و چرم به‌صورت محدود در ساخت سافت کیس ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.


اگر دنبال مدل‌های ارزان‌قیمت می‌گردید و برایتان مقاومت در برابر سایش و پارگی اهمیتی ندارد، پلی‌استر و پارچه آکسفورد می‌توانند انتخاب خوبی باشند. با این حال، اگر اولویت شما دوام و استحکام است در میان تمام پارچه‌های نایلونی از لحاظ جنس، نایلون بالستیک بادوام‌ترین، سپس نایلون کوردورا و در آخر نایلون معمولی رتبه‌بندی می‌شوند.

پلی‌استر

پلی‌استر به دلیل اینکه ارزان‌تر از نایلون است معمولاً در چمدان‌های پارچه‌ای ارزان‌قیمت استفاده می‌شود. هنگام مقایسه ویژگی‌های این پارچه با نایلون یا برزنت، پلی‌استر از دوام کمتری برخوردار است و همچنین در برابر خراش مقاومت کمتری دارد. اما وزن آنها از نایلون کم‌تر است که نکته خوبی است.

کیفیت پارچه‌های پلی‌استر بسته به نام تجاری آن می‌تواند متفاوت باشد اما در کل می‌توان گفت ارزش خرید نسبتاً خوبی دارند. بهترین معیار برای تشخیص دوام پارچه معیاری به‌نام دِنیر است. هرچه عدد ذکرشده برای این معیار بالاتر باشد، یعنی الیاف پارچه ضخیم‌تر و دوام آن بیشتر است. هنگام تهیه چمدان‌های پلی‌استر به عدد دِنیرِ کمتر از ۸۰۰ رضایت ندهید زیرا تا حدودی بادوام‌ترند.

پارچه آکسفورد

آکسفورد نوعی پارچه قابل‌تنفس و در اصل ساخته‌شده از الیاف پنبه است. اما امروزه با الیاف دیگر مانند ریون و پلی‌استر ترکیب می‌شود و نام خود را از فرایند بافت ویژه‌اش، با عنوان بافت آکسفورد گرفته است.

این جنس در زمان خود بیشتر برای لباس (به‌ویژه لباس راحتی) استفاده می‌شده است. دیدن پارچه آکسفورد برای استفاده در صنعت چمدان سازی غیرمعمول نیست و حتی این جنس پارچه توسط برندهای پیشرو مورداستفاده قرارگرفته است.

در چمدان‌های جنس پارچه آکسفورد با عدد دِنیرِ ۶۰۰ معمولاً مقاوم در برابر آب هستند و اگر این معیار بالاتر از ۱۶۸۰ باشد مقاومت استثنایی در برابر سایش و پارگی خواهند داشت.

نایلون

نایلون گران‌تر از پلی‌استر است، به ازاین‌رو در ساخت چمدان‌های بادوام و گران‌قیمت معمولاً از این جنس استفاده می‌شود. ‌پارچه‌های نایلون معمولاً به نسبت پلی‌استر سبک‌وزن‌ترند اما درعین‌حال مقاوم‌تر هستند. همچنین جنس نایلون در برابر سایش و پارگی مقاومت بیشتری دارند که برای چمدان‌های پارچه‌ای عالی است.

نایلون بالیستیک

این جنس در زمان جنگ جهانی دوم توسط یک شرکت آمریکایی در تلاش برای ساخت پارچه ضدگلوله به وجود آمد اما امروزه از آن برای تولید محصولات بادوام استفاده می‌شود. با اینکه نایلون بالستیک از الیاف نایلون ساخته می‌شود اما ویژگی های آنها یک‌سان نیست و به شیوه ای متفاوت و با الیاف ضخیم‌تر و سنگین‌تر ساخته شده‌اند.

ویژگی اصلی دیگر نایلون بالستیک، بافت دو لایه آن است که بیشتر در ساخت کوله‌پشتی و ملزوماتی که به مقاومت بالا در برابر سایش و پارگی نیاز دارند استفاده می‌شود. این دوام و بافت خوب این جنس را به گزینه محبوب مسافران تبدیل کرده است.

نایلون کوردورا

نایلون کوردورا نوعی دیگر از پارچه‌های مورداستفاده در ساخت چمدان‌های نرم بدنه است که تا حدی شبیه به نایلون بالستیک است. کوردورا بیشتر به دلیل دوام و مقاومت در برابر سایش و پارگی شهرت دارد. نایلون کوردورا اندکی سنگین‌وزن‌تر از پارچه بالستیک است و به‌راحتی رنگ می‌گیرد، یعنی دست شما در انتخاب رنگ دلخواه بسیار بازتر است.

پارچه‌های الیاف کوردورا در ملزومات مسافرتی باکیفیت که باید بسیار بادوام و مقاوم در برابر آب باشند استفاده می‌شود و انتخاب خوبی برای لوازم سفر پارچه‌ای مانند کوله‌پشتی و چمدان محسوب می‌شوند.

برای مشاهده بهترین چمدان‌های نرم‌بدنه از دیجی کالا روی لینک زیر کلیک فرمایید:


مطلب پیشنهادی: بهترین چمدان کودک را چگونه انتخاب کنیم؟


مقایسه مزایا و معایب چمدان‌های سخت بدنه و نرم بدنه

مقایسه مزایا و معایب چمدان هارد یا سافت

هر دو نوع چمدان هارد یا سافت امکانات و ویژگی‌های متنوعی مطابق با گونه‌های سفر و نیاز مسافران مختلف دارند. بیایید نگاهی مزایای اصلی و اشکالات عمده هرکدام بیندازیم و آن‌ها را باهم مقایسه.

چمدان سخت

مزایا:
  • محافظت بیشتر در برابر رطوبت و پاشش آب
  • محافظت از لوازم الکترونیکی و وسایل شکستنی درونشان در برابر ضربات
  • معمولاً توسط قفل‌های رمزدار مورد تأیید TSA عرضه می‌شوند
  • تمیز شوندگی آسان
  • در مدل‌های بدون زیپ موجود هستند
معایب:
  • عدم امکان افزایش حجم بیشتر
  • عدم وجود جیب‌های متعدد در رویه
  • اشغال فضای بیشتر نسبت به چمدان‌های نرم
  • در باکس بالای سر کابین هواپیما جا نمی‌شوند
  • معمولاً نسبت به چمدان‌های سافت سنگین‌تر هستند
  • بدنه مستعد خط و خش است

چمدان نرم

مزایا:
  • امکان افزایش حجم به‌وسیله زیپ‌های کمکی
  • وجود جیب‌های متعدد در رویه
  • وزن سبک‌تر در مقایسه با چمدان‌های سخت
  • دوام ظاهری طولانی‌تر نسبت به چمدان‌های سخت بدنه
  • برای قرار دادن کیف‌های نظم دهنده چمدان مناسب هستند
معایب:
  • محافظت کم از لوازم آسیب‌پذیر درون چمدان
  • نفوذناپذیری پایین در برابر آب
  • تمیز شوندگی سخت‌تر
  • امکان ساییدگی و پاره‌شدن پارچه رویه

انتخاب میان چمدان هارد یا سافت

قطعاً محبوبیت این دو در طول زمان بین خریداران در نوسان بوده است. در دهه ۶۰ و ۷۰ چمدان‌های سخت بیشتر استفاده می‌شد، با این حال تغییرات تکنولوژی در طول زمان منجر به روی کار آمدن چمدان‌های نرم و محبوبیت هرچه بیشتر چمدان‌های بدنه نرم بین مردم شد. امروزه دنیای متریال در صنعت چمدانسازی مجدداً دستخوش تغییر شده و چمدان‌های سخت نیز در حال بازگشت به بازار هستند.


چیزی که می‌توان از تغییر ترند های روز و جهت‌گیری توجه خریداران برداشت کرد این است که همیشه دلایل متعددی برای ترجیح دادن چمدان‌های هارد به سافت و بلعکس وجود دارد.


همان‌طور که خواندید هر دو نوع چمدان هارد یا سافت با جنس‌های مختلف مزایای اصلی و اشکالات عمده خاص خود رادارند. بنابراین باید مطابق نوع سفری که می‌روید، سلایق، شخصیت خود و ویژگی‌هایی که برای شما مهم هستند مانند دوام، قیمت، وزن و غیره اقدام به خرید نمایید.

در جدول زیر می‌توانید ویژگی‌های اصلی محبوب‌ترین جنس و مواد سازنده چمدان هارد یا سافت موجود در بازار را بر اساس رتبه بندی نسبی، مشاهده کنید.

دوام (بیشترین)وزن
(سبک‌ترین)
قیمت
(پایین‌ترین)
سبک‌ها
جنس نرم
بالستیک۱۲۳رنگهای محدود
کوردورا۲۱۲بدون محدودیت
پلی استر۳۱بدون محدودیت
جنس سخت
آلومینیوم۱۴رنگهای محدود
پلی کربنات۲۳۳بدون محدودیت
پلی پروپیلن۳۱۲بدون محدودیت
ABS421بدون محدودیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا